Automatisch bieden in Google Ads - hoe werkt het?

Contact opnemen

Bij het maken van een Google Ads campagne is het belangrijk om een biedstrategie te kiezen. De meest effectieve strategie hangt af van de doelen van de campagne. In deze blog leggen we uit welke geautomatiseerde biedstrategieën er zijn en welke voordelen ze hebben.

Waar je vroeger handmatig moest bieden bij Google Ads, kun je de touwtjes tegenwoordig ook uit handen geven aan Google. Kies je voor automatisch bieden, dan heb je een aantal opties.

Doel-CPA

Met de Doel-CPA biedstrategie kan Google de campagne optimaliseren aan de hand van eerder verzamelde gegevens. Met Doel-CPA stel je een gemiddelde doelkosten per actie in of simpeler gezegd: hoeveel een conversie gemiddeld moet kosten.

Het nadeel van deze biedstrategie is dat de algoritmen van Google geen rekening houden met de inkomsten, maar met de beoogde kosten per actie. Met de CPA biedstrategie is het dus belangrijk om de opbrengstpercentages van je website goed in de gaten te houden. Als je merkt dat het opbrengstpercentage te laag wordt voor jouw normen, dan kan het verhogen van de CPA een nuttige oplossing zijn. SiteBoosting je Google Ads campagne laten uitvoeren kan natuurlijk ook.

Doel-ROAS in Google Ads

De doel-ROAS biedstrategie is een geautomatiseerd proces waarbij Google Ads het rendement van een campagne berekent. Met andere woorden, het kijkt naar de opbrengst per uitgegeven euro. Als je een doel-ROAS van 500% instelt, dan moet €1 €5 aan opbrengst opleveren. Het algoritme van Google Ads zoekt uit hoeveel per klik kan worden uitgegeven en hoeveel klikken nodig zijn om de beoogde ROAS te bereiken. ROAS staat voor “Return on ad spend”.

Het belangrijkste voordeel van deze biedstrategie is dat Google Ads bij het optimaliseren van een campagne rekening houdt met de kosten en opbrengsten van een conversie. Een nadeel van het gebruik van deze strategie is echter dat de genoemde campagne al voldoende gegevens moet hebben – als dat niet zo is kun je beter voor een andere strategie gaan.

Doelvertoningspercentage

Met deze biedstrategie kun je bepalen waar je advertentie verschijnt op de pagina met zoekresultaten. De opties zijn: helemaal bovenaan, boven de organische vermeldingen of ergens anders op de pagina. Als je bijvoorbeeld wilt dat je advertentie in 75% van de zoekopdrachten helemaal bovenaan verschijnt, zal Google automatisch je biedingen aanpassen om dat doel te bereiken. Houd er wel rekening mee dat je een dagbudget nodig hebt dat deze doelstelling ondersteunt.

Google ads

To top