Bij het maken van een Google Ads campagne is het belangrijk om een biedstrategie te kiezen. De meest effectieve strategie hangt af van de doelen van de campagne. In deze blog leggen we uit welke geautomatiseerde biedstrategieën er zijn en welke voordelen ze hebben.
Waar je vroeger handmatig moest bieden bij Google Ads, kun je de touwtjes tegenwoordig ook uit handen geven aan Google. Kies je voor automatisch bieden, dan heb je een aantal opties.
Doel-CPA
Met de Doel-CPA biedstrategie kan Google de campagne optimaliseren aan de hand van eerder verzamelde gegevens. Met Doel-CPA stel je een gemiddelde doelkosten per actie in of simpeler gezegd: hoeveel een conversie gemiddeld moet kosten.
Het nadeel van deze biedstrategie is dat de algoritmen van Google geen rekening houden met de inkomsten, maar met de beoogde kosten per actie. Met de CPA biedstrategie is het dus belangrijk om de opbrengstpercentages van je website goed in de gaten te houden. Als je merkt dat het opbrengstpercentage te laag wordt voor jouw normen, dan kan het verhogen van de CPA een nuttige oplossing zijn.
Doel-ROAS
De doel-ROAS biedstrategie is een geautomatiseerd proces waarbij Google Ads het rendement van een campagne berekent. Met andere woorden, het kijkt naar de opbrengst per uitgegeven euro. Als je een doel-ROAS van 500% instelt, dan moet €1 €5 aan opbrengst opleveren. Het algoritme van Google Ads zoekt uit hoeveel per klik kan worden uitgegeven en hoeveel klikken nodig zijn om de beoogde ROAS te bereiken. ROAS staat voor “Return on ad spend”.
Het belangrijkste voordeel van deze biedstrategie is dat Google Ads bij het optimaliseren van een campagne rekening houdt met de kosten en opbrengsten van een conversie. Een nadeel van het gebruik van deze strategie is echter dat de genoemde campagne al voldoende gegevens moet hebben – als dat niet zo is kun je beter voor een andere strategie gaan.
Doelvertoningspercentage
Met deze biedstrategie kun je bepalen waar je advertentie verschijnt op de pagina met zoekresultaten. De opties zijn: helemaal bovenaan, boven de organische vermeldingen of ergens anders op de pagina. Als je bijvoorbeeld wilt dat je advertentie in 75% van de zoekopdrachten helemaal bovenaan verschijnt, zal Google automatisch je biedingen aanpassen om dat doel te bereiken. Houd er wel rekening mee dat je een dagbudget nodig hebt dat deze doelstelling ondersteunt.
Ik zet in deze blog een stukje van wat allemaal kan in Google Ads, deze keer over bieden. De artikelen kunnen nooit compleet zijn en de oplossing verschilt per account. Wil je meer weten over Google Ads? Neem dan gewoon contact op met de account manager: Stefan, 070 763 0909!
Onze klanten
Wat we al jaren doen. Voor wie?
Hoe kunnen we je helpen?
Korte lijnen en altijd een specialist als gesprekspartner.
SEO
Beter gevonden worden door zoekmachines. De basis van betere vindbaarheid in Google start met het technisch optimaliseren van de pagina’s die hoog moeten ranken.
Lees meerSearch Engine Advertising
Met Google Ads kun je op een korte termijn sterke online resultaten behalen. Of het doel nu is om meer omzet te genereren of merkbekendheid op te bouwen.
Lees meerConversie Optimalisatie
Je website is al een tijdje live, er komt bezoek inmiddels veel bezoek maar; aanvragen zijn er niet veel. Dan is het zaak te kijken naar het optimaliseren van je website.
Lees meerDisplay Campagnes
Een Display campagne in de omgeving van je bedrijf of juist in het midden van een geografische doelgroep; met banners sla je de toon aan die je met je boodschap wil bereiken: precies tussen de oren van je doelgroep.
Lees meerWebsites die werken
Van de start een goed werkende website neerzetten is ons doel. User interface en SEO gelijk op een niveau zoals een website hoort te zijn.
Lees meerSocial Media
De kracht van social media adverteren is groot. We helpen je bij het promoten van je bedrijf of dienst midden in de doelgroep.
Lees meerStefan Hendriks - kennis maken?